Przyciski(ang. Buttons)
Przyciski służą do wywoływania akcji. W niektórych przypadkach przycisk może również zmieniać zakres prezentowanych informacji, np. ,,Rozwiń więcej”. Każdy rodzaj przycisku ma swoje dokładnie określone zastosowanie i ustaloną pozycję w hierarchii. Poprawne i spójne stosowanie różnych rodzajów przycisków jest kluczowe przy tworzeniu zrozumiałych i łatwych w nawigacji produktów cyfrowych.
Wyróżniamy dwa rodzaje przycisków:
– Przyciski podstawowe
– Przyciski-ikony
Każdy z wyżej wymienionych rodzajów przycisków może występować:
– w wersji na jasne i ciemne tło
– pojedynczo lub w grupie
Przyciski podstawowe
Ten rodzaj przycisków stosowany jest do inicjowania akcji o wysokim priorytecie.
Etykieta
Powinna być krótka i jasno wskazywać na wywoływaną akcję (zalecane są czasowniki). Rekomendowany limit tekstu to 1 linijka na wszystkich rozdzielczościach.
Ikona towarzysząca etykiecie opcjonalna
Może znajdować się po prawej lub po lewej stronie etykiety, jednak preferowana jest prawa strona. Musi mieć ten sam kolor co etykieta. Ikony należy stosować rozważnie, tzn. tylko wówczas, gdy wnoszą dodatkową wartość. Najczęściej stosowanymi ikonami jest ikona linku zewnętrznego, ikona pobierania, ikony symbolizujące różne formaty plików oraz strzałki.
Kontener
Wyznacza granice przycisku.
Cały przycisk jest klikalny.
Warianty
Przycisk pierwszego stopnia (ang. Primary button)
Przycisk wywołujący akcje o najwyższym priorytecie. Nie powinien się pojawiać więcej niż raz na jednej stronie.
Przycisk wywołujący akcje o najwyższym priorytecie. Nie powinien się pojawiać więcej niż raz na jednej stronie.
Przycisk drugiego stopnia(ang. Secondary Button)
Inicjuje akcje o mniejszym priorytecie.
Grupy
Przyciski podstawowe o różnym stopniu priorytetu lub przyciski drugiego stopnia mogą tworzyć grupę.
W przypadku przycisków o różnym priorytecie, najczęściej przycisk z większym priorytetem znajduje się po lewej stronie. Możliwe jest jednak umieszczenie przycisku pierwszego stopnia po prawej stronie, np. w modalach.
W uzasadnionych przypadkach dopuszczalne jest grupowanie przycisków z różnym umieszczeniem ikon (po prawej lub po lewej stronie).
Przyciski-ikony
Ten rodzaj przycisków stosowany jest do wywoływania mniej istotnych akcji wówczas, gdy sama ikona wystarczy do opisania istoty akcji. Może także służyć do wywoływania typowych akcji systemowych, np. “Usuń”.
Ikona
Najczęściej stosowaną ikoną jest strzałka.
Kontener opcjonalna
Wyznacza granice przycisku. Może mieć formę prostokąta lub koła.
Cały przycisk jest klikalny.
Warianty
Na jasnym tle może wystąpić w jednej z dwóch opcji kolorystycznych:
Szarej
Jest to podstawowy wariant przycisków-ikon.
Czerwonej
Wariant stosowany w wyjątkowych sytuacjach w celu wyróżnienia przycisków spośród innych elementów.
Grupy
Przyciski - ikony również mogą tworzyć grupę. Rekomendowany limit przycisków-ikon w grupie to 3.
Zasady stosowania
Krótkie i jednoznaczne etykiety
Należy stosować krótkie, zwięzłe, ale jednoznaczne etykiety, wzywające do działania (np. “Wyślij” zamiast “Ok”).
Etykiety wskazujące na wywoływane akcje
Etykiety powinny jasno określać akcje, które wywołują, szczególnie w przypadku bardziej złożonych lub mniej jednoznacznych kontekstów. Przykładowo, jeśli proces jest wieloetapowy, lepiej jest napisać ,,Przejdź do podsumowania” zamiast “Przejdź” albo “Dalej”.
Odpowiedni kontrast
Ważne jest zachowanie odpowiedniego kontrastu przycisk-tło (dla poziomu dostępności AA to minimum 3:1 z wyjątkiem przycisków nieaktywnych).
Grupa przycisków pierwszego i drugiego stopnia
przyciski pierwszego i drugiego stopnia. Wówczas przycisk pierwszego stopnia powinien znajdować się po lewej stronie.
Grupa przycisków drugiego stopnia lub grupa ikon
W przypadku akcji o tym samym priorytecie, należy stworzyć grupę złożoną z przycisków drugiego stopnia lub z przycisków-ikon.
Ikony po tej samej stronie
Grupę mogą tworzyć także przyciski z ikonami umiejscowionymi po tej samej stronie. W uzasadnionych przypadkach zezwala się na odstępstwo od tej reguły.
Zbyt dużo przycisków pierwszego stopnia
Nie należy nadużywać przycisków pierwszego stopnia. Najlepiej jest ograniczyć się do jednego takiego przycisku na stronie.
Zbędne ikony
Nie powinno się stosować ikon, jeśli nie ułatwiają one zrozumienia akcji wykonywanej przez przycisk.
Długie etykiety
Długie, niejasne, zbyt ogólne etykiety utrudniają rozumienie. Etykieta nie powinna być dłuższa niż 1 linijka na wszystkich rozdzielczościach.
Zbyt duża grupa
Przycisków w grupie nie powinno być zbyt dużo - zwłaszcza przycisków podstawowych. Dobrą praktyką jest stosowanie maksymalnie dwóch przycisków podstawowych lub trzech przycisków-ikon.
Mieszana grupa
W ramach jednej grupy nie należy mieszać przycisków różnego rodzaju.
Dwa przyciski pierwszego stopnia
Przyciski pierwszego stopnia nie mogą tworzyć razem grupy.