Linki stanowią jedną z podstawowych form nawigacji. Pozwalają na przechodzenie pomiędzy różnymi stronami lub sekcjami. Mogą również służyć do inicjowania akcji o mniejszym priorytecie niż w przypadku przycisków, np. pobrania lub załadowania załącznika czy wyczyszczenia filtrów.
Linki mogą występować w formie:
– Linków tekstowych – Linków z ikoną – Listy linków
Link tekstowy
Link tekstowy to najprostszy rodzaj linku występujący w bloku tekstu. Takie linki oznaczone są czerwonym kolorem i podkreśleniem. W przypadku tekstu umieszczonego na ciemnym tle link występuje w kolorze białym z podkreśleniem.
Lorem, ipsum dolor sit amet consectetur adipisicing elit. Et deleniti aut
nulla temporibus deserunt architecto tenetur voluptatum explicabo doloribus
sint, ad pariatur sit quae, a nisi porro magni.
<p>
Lorem, ipsum dolor sit amet <a href="#">consectetur adipisicing</a> elit. Et deleniti aut
nulla temporibus deserunt architecto tenetur voluptatum explicabo doloribus
sint, ad pariatur sit quae, a nisi porro magni.
</p>
Link z ikoną
Ten rodzaj linków służy do nawigacji i wywoływania mniej priorytetowych akcji. Do akcji o wyższym priorytecie mają służyć przyciski.
Powinna być krótka i jasno wskazywać na wywoływaną akcję (zalecane są czasowniki). W przypadku linków nawigacyjnych powinna jasno wskazywać miejsce, do którego link odsyła.
Ikona
Ikona może występować po lewej lub po prawej stronie etykiety. Musi mieć ten sam kolor co etykieta. Najczęściej stosowaną ikoną jest strzałka.
Wariant wykorzystywany głównie do linków znajdujących się w środku tekstu lub odsyłających do stron www czy wskazujących adres e-mail.
Grupy
Linki z ikoną mogą tworzyć grupę. Wszystkie linki w grupie powinny mieć ikony umieszczone z tej samej strony. Jeśli linki mają różne rozmieszczenie ikon, należy je rozdzielić (nawet jeśli oznacza to oddzielenie pojedynczego linku od grupy). Tak utworzone grupy powinna oddzielać większa przestrzeń niż linki w obrębie jednej grupy.
Linki tworzące grupę mogą być rozmieszczone poziomo. Ponadto linki tworzące grupę powinny mieć ten sam kolor.
Lista linków składa się z grupy graficznie wyróżnionych linków i służy pomocniczo do nawigacji pomiędzy stronami lub podstronami. Stosowana jest w sytuacjach, w których linki powinny mocniej przykuwać uwagę użytkownika niż ma to miejsce w przypadku linków podstawowych.
Powinna być krótka i jasno wskazywać na stronę, która zostanie otwarta lub na którą zostanie przeniesiony użytkownik. Rekomendowany limit tekstu to 1 linijka na wszystkich rozdzielczościach.
Strzałka
W przypadku linków kierujących na zewnętrzną domenę zalecane jest zastosowanie odpowiedniej ikony przedstawiającej strzałkę wychodzącą poza ramkę.
Separator
Oddziela linki oraz cały komponent od innych komponentów.
Cały wiersz zawierający etykietę i strzałkę jest klikalny.
Zasady stosowania
Krótkie i jednoznaczne etykiety
W miarę możliwości należy stosować krótkie, zwięzłe, ale jednoznaczne etykiety, które jasno określają miejsce, do którego zostanie przeniesiony użytkownik lub stronę, która zostanie otwarta.
Odpowiedni kontrast
Ważne jest zachowanie odpowiedniego kontrastu link-tło (dla poziomu dostępności AA to minimum 4.5:1).
Grupa linków o tym samym kolorze
Grupa linków z ikoną po tej samej stronie
Linki ułożone poziomo
Jeśli linki tworzące grupę rozmieszczone są poziomo, należy najważniejsze linki umieścić jak najbardziej na lewo.
Linki w tekście bez ikony
Link umieszczony w tekście nie powinien zawierać ikony. Wyjątkiem jest ikona linku zewnętrznego, która znajduje się zazwyczaj po jego lewej stronie.
Link rozwijający dodatkowe elementy
Jeśli kliknięcie w link powoduje rozwinięcie listy elementów, należy po jego prawej stronie umieścić strzałkę.
Grupa linków z różnymi rozmieszczeniem ikon
Jeśli linki mają różne rozmieszczenie ikon, należy je podzielić na osobne grupy i odseparować większą przestrzenią niż linki w obrębie jednej grupy.
Grupa linków o różnym kolorze
Zbędne ikony
Nie należy stosować ikon, jeśli nie wprowadzają one dodatkowej wartości.